Evas hästblogg

Jag är en kvinna i mina bästa år som rider så mycket jag kan och hinner. Just nu har vi två hästar i familjen. Ett eget uppfött halvblod som heter Turbo Cartoon och som är född 4 april 2010 av mamma Flowerhills Tara. Tara är en irländsk sporthäst född 1999 som vi ägde i nästan 8 år men som vi sålde nu i mars till en glad Marie i Karlstad. Sen har vi Einar, en valack efter Cardento, 10 år, hopphäst men också väldigt duktig och fin i dressyr. Vi är min dotter Jessica och jag och till viss del maken-finansiären.:-)

Mera finridning

Kategori: Allmänt

 
Vilken bra dag vi har haft igen.
 
Jag måste börja med att säga Grattis till Jacob som fyller 25 idag! Min lilla pojke!? 
Hoppas dubhar en trevlig kväll i Uppsala. Bra att Swish finns. 😘
 
Två bra dressyrlektioner, på första lektionen fick jag både sporrar,spö och gauge... Då gick det riktigt bra, även om den läraren är lite snål med feedback. Lotta däremot fick rida den svåra nakenhästen/albinon utan både snoddar och spö, men det gick fint ändå, men är tufft. Duktigt, jag fick ju inte den spinken framåt ens...
Vi började dock med sluta och även i galopp, det har ingen av oss gjort förut. Det gick nästan. 😗
 
Lektion nr två med trevliga Deniz som lärare fick vi både mkt beröm och fick öva på alla sidvärtsrörelser, skänkelvikning, öppna sluta samt! Piaff o passage! Vi kunde dessutom göra det!  Fråga inte hur bara...collect, collect forward och vips Piaff! Passa dig Einar, nu ska vi hem och träna!
 
Efter en rolig och trevlig lunch med god mat som vanligt så solade vi en timme och jag tog tom ett dopp i poolen. Den är inomhus, liten, men svalkade skönt för det är ett strålande varmt och härligt väder. 
 
Sen var det då dags för dagens utmaning: markarbetet... Vi hann bli nervösa bägge två och undrade varför men vet ju samtidigt att det är så kul, efteråt... 😁
 Vi överlevde även idag. Först lite bommar på marken, sen två kryss på olika diagonaler som sen sattes ihop till en liten bana och även förvandlades till rättuppstående på hiskeliga 50 cm...
Jag red Riverfield, den stora bruna och var nöjd med det mesta utom att jag inte får stopp på honom efteråt när jag ska trava och skritta direkt efter de Stora hindren. 😉
 
Lotta har köpt två par ridbyxor här, förstås.. Men modellen var för kort för mig så jag avstod. 
Nu får vi se om dagens middag blir lika rolig som igår. Då skrattade vi hela tiden för ägaren, Antonio var här och vi hamnade i enlustig diskussion om "fula ord" på olika språk... Det blev många skratt!
Tex så betyder ordet fitta väldigt olika saker på svenska och portugisiska: på svenska vet vi ju alla, på Portugisiska- band, eller snöre... 
Brush på engelska betyder ju borsta som vi vet... På portugisiska -avsugning....hahaha, de berättade om en kvinna som hela tiden wanted to brush her horse, och hur de icke engelsktalande portugisiska hästskötarna förtvivlat tittade på henne och undrade vad hon ville göra...
Ja ni förstår hur snacket gick!
 
 

Kommentarer


Kommentera inlägget här: