Evas hästblogg

Jag är en kvinna i mina bästa år som rider så mycket jag kan och hinner. Just nu har vi två hästar i familjen. Ett eget uppfött halvblod som heter Turbo Cartoon och som är född 4 april 2010 av mamma Flowerhills Tara. Tara är en irländsk sporthäst född 1999 som vi ägde i nästan 8 år men som vi sålde nu i mars till en glad Marie i Karlstad. Sen har vi Einar, en valack efter Cardento, 10 år, hopphäst men också väldigt duktig och fin i dressyr. Vi är min dotter Jessica och jag och till viss del maken-finansiären.:-)

Tiden springer iväg!

Kategori: Allmänt

Jag har visst inte skrivit här på flera månader. Det har redan hunnit bli mitten av februari.
Turbo är 10 månader, det är full vinter ute och ljuset börjar komma tillbaka.

Turbo har fortsatt vara halvskruttig mellan varven. Eva har gett honom magsårsmedicinen Gastrogard i några omgångar pga småfeber, rinnande pruttar och lös mage.
Förra veckan blev han jättehalt på ffa hö fram, Eva och Charlotte hittade inget fel på benet utan trodde det var ngt med hoven, en hovböld kanske. 
Hovslagare Ann kunde komma dagen därpå och hittade sprickor och infektioner i hovväggarna på bägge fram. Nu är han behandlad med jodopax-lösning varje dag och har dessutom fått Gastrogard en vecka till. för magen började krångla ordentligt igen så fort han blev halt.
Eva har pratat med diverse veterinärer, bla en mag-expert på Ultuna och de föreslår en riktig utredningför att se om det verkligen är magkatarr-magsår eller vad det är som gör att magen spårar ur hela tiden. 
Men idag, efter en vecka på Gastrogard ser han jättefin ut igen. Pälsen blank och fin, gladare och inga lösa, rinnande pruttar...

Själv har jag fått vila en del förra veckan när Turbo var dålig. Jag fick agera sällskapsdam inne åt honom och den här veckan har det varit ett sånt oväder att det inte har gått att rida. Men igår och idag har vi varit ute i snön och trampat. Jag känner att jag vill jobba och springa/galoppera mycket mer än vad vi gör. Men det har varit så halt och isigt så det har inte gått. Eva har inget släp här så vi kan inte åka någon annanstans heller och träna.  Men efter nästa helg kommer Jessica och Bella tillbaka och då kan vi börja åka igen. Det ska bli kul! Jag är såå taggad på att träna mera!

Sista gångerna vi har ridit ute på fältet har lilla Zampa varit med och sprungit runt benen på mig. Men det funkar bra och hon är ganska söt där hon springer och hoppar och rullar sig i snön.

Kommentarer


Kommentera inlägget här: